یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید نوعی نانوپوشش‌ توانست این محصول را جایگزین اسید نیتریک، سود سوزآور و کروماته در دو کارخانه آلومینیم‌سازی کند که این امر منجر به کاهش قیمت نهایی محصول و رقابت‌پذیرتر شدن محصولات در بازار داخل و خارج از کشور شده است.

به گزارش ایسنا، فرهنگ آزاد، مدیر مهندسی فروش یکی از شرکت‌های فناور، گفت: در چند سال گذشته علاوه بر حوزه‌هایی نظیر خودروسازی، صنایع فلزی، لوازم خانگی و برق روی استفاده از فناوری نانوپوشش تبدیلی زیرکونیومی در صنعت آندایزینگ و آلومینیم تمرکز کردیم که نتایج جالب توجهی نیز به دست آمده است. با اشاعه فناوری نانو پوشش تبدیلی در حوزه آندایزینگ و آلومینیوم موفق شدیم سهم واردات مواد اولیه مورد نیاز این حوزه را به شدت کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: تا چند سال قبل، بیش از ۹۰ درصد از برخی از ترکیبات مورد نیاز این صنعت از خارج وارد می‌شد و همکاری با شرکت‌های اروپایی در این صنعت یک رویه جا افتاده بود. اما با تمرکزی که روی این صنعت داشتیم، توانستیم میزان وابستگی به مواد خارجی را به کمتر از ۱۰ درصد برسانیم و در حال حاضر شرکت‌های بزرگی نظیر آلومرول نوین و آلومینیوم پردیس (روان‌گذار پردیس) موفق به جایگزینی نانوپوشش‌های تبدیلی زیرکونیومی به جای پوشش‌های تبدیلی کروماته رایج در صنعت آلومینیوم شده‌اند. با این کار مزیت رقابتی صنعت آلومینیوم کشور ارتقا یافته و قیمت نهایی محصولات این شرکت‌ها کاهش یافته است.

آزاد، اظهار کرد: اسید نیتریک، سود سوزآور و کروماته از جمله موادی هستند که به شدت برای نیروی انسانی و محیط‌زیست خطرناک بوده و این موضوع همیشه دغدغه‌های سازمان‌های نظارتی (محیط‌زیست) بوده است؛ از این رو شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم و آندایزینگ به دنبال جایگزینی این مواد بودند.

وی ادامه داد: بعد از جایگزینی نانوپوشش‌های تولید شده در این شرکت در این دو کارخانه آلومینیوم‌سازی، اسید نیتریک، سود سوزآور و کروماته از چرخه تولید آنها خارج شد. با این کار مشکلات ایمنی کارگر و سمیت مواد در ملاحظات زیست‌محیطی، حل و چرخه تولید نیز کوتاه‌تر شده است. نکته جالب توجه دیگر این که با حذف برخی مواد شیمیایی، هزینه کار برای این دو شرکت ایرانی کاهش یافته که منجر به کاهش قیمت نهایی محصول و رقابت‌پذیرتر شدن محصولات در بازار داخل و خارج از کشور شده است.


به نقل از ستاد نانو، مدیر این شرکت فناور اضافه کرد: در نمایشگاه نانوی سال‌های گذشته تعدادی از محصولات این شرکت را در غرفه خانه نانویی که با استفاده از فناوری نانوپوشش تبدیلی زیرکونیومی ساخته شده بودند، عرضه کردیم. در یکی از دوره‌های نمایشگاه نانو، ماکتی از خودرو قرار داده شده بود که چهار شرکت که از فناوری نانوپوشش تبدیلی زیرکونیومی شیلر فرآیند برای توسعه قطعات خودرو استفاده کرده‌ بودند، محصولات خود را در این ماکت خودرو برای نمایش عموم قرار دادند.