خواص مکانیکی آلومینیوم ۶۰۶۱
به طور کل آلیاژهای آلومینیوم به دو دسته تقسیم می شوند. آلیاژهایی که کارپذیر هستند و آلیاژهای ریخته گری. ورق الومینیوم جزو دسته اول یعنی نوع کارپذیر است. این محصول دارای حجم بالاتری نسبت به آلومینیوم های ریختگی می باشد و از آن در تولید محصولات شکل دهی شده استفاده میشود. محصولاتی نظیر ورق، لوله، مفتول و فویل.

انواع آلیاژهای آلومینیوم دارای سری های مختلف از ۱۰۰۰ تا ۸۰۰۰ می باشند که این سری بندی به نوع آلیاژ آن ها بستگی دارد. همه این گریدها دارای ویژگی های یکسانی از جمله سختی، مقاومت به خوردگی و کارپذیری بالا هستند.علاوه بر این انواع گرید آلومینیوم مقاومت به خستگی بالایی داشته و جوش پذیر می باشند.

از جمله مواردی که به عنوان خواص مکانیکی آلومینیوم مورد نظر شناخته می شود، عبارت است از:

استحکام برشی – MPa
مدول الاستیک – GPa
سختی – HB
ازدیاد طول برحسب درصد
استحکام تسلیم – MPa
استحکام کششی نهایی – Mpa
استحکام برشی (MPa)

مدول الاستیک (GPa)

سختی (HB)

ازدیاد طول (%)

استحکام تسلیم (MPa)

استحکام کششی نهایی (MPa)

ویژگی های ورق آلومینیوم ۶۰۶۱

آنیل کردن
ورق الومینیوم ۶۰۶۱ را ر دمای ۷۷۵ درجه فارنهایت حرارت می دهند. این کار حدود ۲ الی ۳ ساعت زمانی می برد. پس از آن این ورق ها در معرض وا قرار گرفته و تحت شرایط کنترل شده تا ۵۰ الی ۵۰۰ درجه فارنهات سرد می شوند.

قابلیت ماشین کاری
به طور کل ورق آلومینیوم ۶۰۶۱ در دو حالت T6 و T4 امکان ماشین کاری در حد مناسب و قابل قبولی را دارند. به خصوص در حالت آنیل شده که این کار بسیار ساده تر انجام می شود.

فرم دهی
زمانی که ورق آلومینیوم آنیل شده باشد، می توان کارهای مکانیکی نظیر فرم دهی را بر روی آن انجام داد. در این خصوص باید دانید که هم کارهای مرتبط با فرم دهی اعم از خم کاری و کشش مطابق با روش های استاندارد قابل انجام است.

کا ر گرم و کار سرد
دمانی کار گرم ورق آلومینیوم ۶۰۶۱ در بازه ۲۶۰ تا ۴۳۸ درجه سانتی گراد واقع می گردد. همچنین در ضمن مطالعه خواص مکانیکی آلومینیوم خوب است بدانید که در حالت آنیل شده یا تمپر O، کار سرد این ورق ها انجام می شود. البته این آلیاژ در حالت های T6 و T4 قابلیت کار سرد را نیز دارد.

فورج
دمای فورج برای آلیاژ آلومینیوم ۶۰۶۱ در محدوده دمایی ۲۳۸ درجه سانتی گراد تا ۴۸۳ درجه سانتی گراد تعیین می گردد.

پیرسازی
در ادامه مقاله خواص مکانیکی آلومینیوم ۶۰۶۱ به شما خواهیم گفت که منظور از پیرسازی این محصول چیست. پیرسازی یکی از عملیات حرارتی قابل انجام بر روی ورق آلومینیوم است.

باید بدانید که ورق ۶۰۶۱ در دمای ۱۷۷ درجه سانتی گراد به مدت ۸ ساعت حرارت می بیند و با قرارگیری در معرض هوا، خنک می شود. به طور کل پیرسازی یا پیرسختی با هدف بالا بردن تنش تسلیم یا استحکام مواد چکش خوار انجام می شود.