پروفیل آلومینیوم به عنوان یکی از مهمترین تولیدات صنایع مختلف به کار می رود. اما اینجا سوال پیش می آید که پروفیل آلومینیوم چیست؟ و چه کاربردی دارد؟
جوامع صنعتی امروز، جوامعی به شدت وابسته به فلزات هستند. هر شرکت و سازه‌ای که بخواهد ساخته شود به این فلزات نیاز دارد، زیرا هر کدام از فلزات خواص شیمیایی و فیزیکی مخصوص خود را دارند. در این میان دو فلزی که دارای بیش‌ترین کاربرد در جوامع صنعتی هستند به ترتیب فولاد و آلومینیوم نام دارند. فلز آلومینیوم این توانایی را دارد تا در بستر صنایع گوناگون ازجمله انواع درب و پنجره چون درب آلومینیومی کشویی قرار بگیرد. فلز آلومینیوم را عموما به صورت پروفیل در می‌آورند تا استفاده از آن آسان‌تر گردد و در همه‌ی صنایع کاربرد داشته باشد.

پروفیل الومینیوم به معنای کلمه

پروفیل آلومینیوم در صنایع فلزی و ساخت و ساز به اشکال گوناگونی ظاهر می‌شود، اما شاید بشود گفت که مهم ترین کاربرد آن‌ها در ساخت و ساز پنجره و درب می باشد. لازم است بدانید فلز آلومینیوم به عنوان فلز مادر نقره‌ای رنگ از سبکی، نرمی و شکل پذیری بسیار بالایی برخوردار است. اما ویژگی دیگری که به همراه دارد و آن را بسیار مهم کرده است عدم زنگ‌زدگی فلز آلومینیوم است. زیرا سطح این فلز با قرار گرفتن درهوایی آزاد اکسید می‌شود و کل فلز را در برابر زنگ‌زدگی عایق می‌کند.
به همین خاطر پروفیل الومینیوم از پر مصرف‌ترین محصولات فلز آلومینیوم است. پروفیل‌های آلومینیومی را در ابعاد مختلف، مطابق نیاز ساخت و ساز، می‌توان به راحتی تولید کرد.می توان از طریق جوشکاری ورق آلومینیوم قطعات مختلف را بست به نیاز به یکدیگر متصل کرد.
بیشترین کاربرد پروفیل الومینیوم در صنایعی همانند سازه های ساختمانی و معماری، خودرو سازی، صنعت برق، صنایع مبلمان های اداری و حمل و نقل می باشد.

انواع پروفیل آلومینیوم درب و پنجره

پروفیل های آلومینیومی درب و پنجره دارای انواع متفاوتی میباشند. این پروفیل ها از آلیاژهای گوناگونی تهیه میشوند که از معروف ترین آن ها میتوان به دو آلیاژ ۶۰۶۳ و ۶۰۶۰ اشاره کرد. این آلیاژها به خوبی درون دستگاه پرس اکستروژن فشرده میشوند و به شکل نهایی مد نظر در می آیند.
پروفیل آلومینیومی پنجره دارای مزایای بسیاری میباشد. مواردی مانند سبک وزنی، استحکام و مقاومت بالا، انعطاف پذیری و طول عمر طولانی از جمله مهم ترین ویژگی های این محصولات به شمار میروند. هم چنین انجام فرآیند های گوناگونی نظیر جوشکاری، برشکاری، سوراخکاری، آندایزینگ، رنگ آمیزی و غیره به راحتی بر روی این پروفیل ها امکان پذیر است. شرکت ابتکار آلومینیوم  دارای تنوع گوناگونی در تولید پروفیل های درب و پنجره میباشد تا بتواند به تمام سلایق پاسخ دهد.