صنعت آلومینیوم یکی از صنایع استراتژیک و حساس در جهان به شمار می رود؛ به گونه ای که سایر صنایع و فعالیت های اقتصادی کشورها در زمینه هایی همچون صنایع خودروسازی، صنایع هوافضا، صنایع لوازم خانگی، صنعت ساختمان سازی، حمل و نقل، ساخت تسلیحات نظامی و… به طرز قابل توجهی به این فلز وابسته است و بسیاری از کشورها به دنبال سرمایه گذاری کردن در صنعت آلومینیوم هستند. ایران نیز از این موضوع مستثنی نبوده است و صنعت آلومینیوم در ایران، قدمتی ۵۰ ساله دارد و بسیاری از شرکت های تولید کننده آلومینیوم، در بازار سرمایه فعالیت می کنند؛ از طرف دیگر، قیمت گذاری بخش عمده ای از محصولات آلومینیومی تولید شده در ایران، تحت تاثیر قیمت جهانی آلومینیوم است؛ به همین دلیل در ادامه مقاله به تاثیر قیمت جهانی آلومینیوم بر نمادهای مرتبط می پردازیم.

قیمت جهانی آلومینیوم چگونه تعیین می شود؟

وقتی که در خصوص قیمت محصولات و کالاها در بازارهای جهانی صحبت می کنیم، در ابتدا بایستی مکانیسم عرضه و تقاضا را مورد بررسی قرار دهیم. قیمت جهانی آلومینیوم نیز متاثر از عرضه و تقاضا در بازارهای بین المللی است و به هم خوردن میزان تولید و مصرف این فلز در جهان می تواند قیمت آن را دچار نوسان کند. بنابراین عملکرد بزرگترین کشورها و شرکت های تولید کننده آلومینیوم می تواند در تعیین قیمت جهانی آلومینیوم موثر باشد.

تنش های سیاسی، نظامی، اقتصادی و… موثر بر کشورهای تولید کننده آلومینیوم

کشور چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان شناخته می شود و هرگونه مشکل سیاسی، اقتصادی، نظامی و…در این کشور که میزان تولید آلومینیوم را دچار نوسان کند، می تواند قیمت جهانی این فلز را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، هرساله و در زمان تعطیلات سال نو در چین، قیمت جهانی آلومینیوم دچار نوسان می شود.

بجز کشور چین، تنش های سیاسی، اقتصادی و نظامی در سایر کشورهایی که سهم قابل توجهی در تولیدات آلومینیوم دارند نیز می تواند در نوسانات قیمت جهانی آلومینیوم موثر باشد. نمونه بارز این موضوع را می توان در حمله نظامی روسیه به اوکراین مشاهده کرد؛ چرا که روسیه به عنوان دومین تولید کننده بزرگ آلومینیوم در جهان شناخته می شود و تنش های به وجود آمده در خصوص مداخله نظامی روسیه در اوکراین، قیمت جهانی آلومینیوم را به شدت افزایش داده است.

چین، بزرگترین مصرف کننده آلومینیوم در جهان

در سمت تقاضا نیز، کشور چین خود را به عنوان بزرگترین مصرف کننده آلومینیوم در جهان معرفی کرده است و افزایش یا کاهش میزان مصرف آلومینیوم در این کشور می تواند قیمت جهانی این فلز را دچار نوسان کند.

مشکلات زیست محیطی در برابر تولید آلومینیوم

اکثر صنایع تولید فلزات مانند فولاد، مس، آلومینیوم و… با این موضوع روبرو هستند و قوانین در نظر گرفته شده در رابطه با ملاحظات زیست محیطی در بسیاری از کشورها، میزان تولیدات شرکت های آلومینیومی را نیز تحت تاثیر قرار داده است و با کاهش میزان تولیدات این فلز در جهان، شاهد افزایش قیمت آن هستیم. اگرچه تولید آلومینیوم نسبت به تولید فولاد خطرات زیست محیطی و آلودگی کمتری دارد؛ اما به طور کلی، این قوانین شرکت های تولید کننده آلومینیوم را نیز شامل می شود.

استفاده از آلومینیوم برای انتقال انرژی

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که به دلیل آلودگی های کمتر فلز آلومینیوم نسبت به سایر فلزها، احتمالا در سال های آینده از این فلز برای مصارف انتقال انرژی استفاده می شود و به دلیل افزایش تقاضا برای خرید این فلز در سال های آینده، چشم انداز قیمت جهانی آن مثبت ارزیابی می شود.

قیمت جهانی آلومینیوم چگونه بر شرکت های آلومینیومی بورس تاثیر می گذارد؟

در بین شرکت های تولید کننده آلومینیوم، در حال حاضر فقط ۴ شرکت آلومینیوم ایران (فایرا)، نورد آلومینیوم (فنوال)، آلومراد (فمراد) و آلومتک (فالوم) در بازار سرمایه ایران فعال هستند.

این ۴ شرکت بخشی از محصولات تولید شده خود را به کشورهای دیگر صادر می کنند و قیمت گذاری کالاهای صادر شده براساس قیمت جهانی آلومینیوم و عمدتا بر مبنای قیمت بورس فلزات لندن (LME) و یا قیمت فلزات در منطقه CIS بوده است. بنابراین، نرخ های فروش محصولات صادراتی این ۴ شرکت در صورت های مالی آن ها کاملا براساس قیمت جهانی آلومینیوم است.

از طرف دیگر، فروش محصولات این شرکت ها در بازار داخلی نیز کاملا هماهنگ با قیمت جهانی آلومینیوم است؛ چراکه بخش عمده ای از فروش داخلی این شرکت ها در بورس کالا انجام می شود و قیمت پایه در نظر گرفته شده در بورس کالا مطابق با بورس فلزات لندن (LME) و یا قیمت فلزات در منطقه CIS است. یکی از نکات مثبت شرکت های تولید کننده آلومینیوم در بازار سرمایه این است که نرخ های فروش آن ها از قیمت گذاری دستوری در امان مانده است.

به همین دلیل، سودآوری و نرخ های فروش داخلی و صادراتی شرکت های تولید کننده آلومینیوم که در بازار سرمایه فعال هستند، کاملا تحت تاثیر قیمت جهانی آلومینیوم است و نوسانات قیمت در بازارهای جهانی می تواند عملکرد این ۴ شرکت را تغییر دهد. در ادامه، محصولات داخلی و صادراتی شرکت های آلومینیومی فعال در بازار سرمایه را به شما معرفی می کنیم.

شرکت آلومینیوم ایران

شرکت آلومینیوم ایران که سهام آن با نماد «فایرا» در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران معامله می شود، محصولات خود را در ۲ بازار داخلی و صادراتی به فروش می رساند.

فروش داخلی