آلومینیوم چیست ؟

آلومینیوم ، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی دارای علامت AL و عدد اتمی ۱۳ می باشد . آلومینیوم که عنصری نقره ای و انعطاف پذیر است ، عمدتاً بصورت سنگ معدن بوکسیت یافت می شود و از نظر مقاومتی که در برابر اکسیداسیون دارد. ، همچنین وزن و قدرت آن ، قابل توجه است . آلومینیوم در صنعت برای تولید میلیون ها محصول مختلف بکار می رود و در جهان اقتصاد ، عنصر بسیار مهمی است.

ویژگی های آلومینیوم کدامند ؟ 

آلومینیوم ، فلزی نرم و سبک ، اما قوی است ، با ظاهری نقره ای – خاکستری مات و لایه نازک اکسایش که در اثر برخورد با هوا در سطح آن تشکیل می شود ، از زنگ خوردگی ، چکش خوار ، انعطالف پذیری و به راحتی خم می شود همچنین بسیار با دوام و مقوام در برابر زنگ خوردگی است . بعلاوه این عنصر غیر مغناطیسی ، بدون جرقه ، دومین فلز چکش خوار و ششمین فلز انعطاف پذیر است.

کاربرد های آلومینیوم

چه از نظر کیفیت و چه از نظر ارزش ، آلومینیوم کاربردی ترین فلز بعد از آهن است و تغریبا در تمامی بخش های صنعت دارای اهمیت می باشد . آلومینیوم خالص ، نرم و ضعیف است ، اما میتواند آلیاژهایی را با مقادیر کمی از مس ، منیزیوم ، منگنز  ، سیلیکون و دیگر عناصر بوجود آورد که این آلیاژ ها ویژگی های مفید گوناگونی دارند . این آلیاژ ها اجزای مهم هواپیما ها و راکت ها را می سازد.

وقتی آلومینیوم را در خلاء تبخیر کنند ، پوششی تشکیل می دهد که هم نور مرئی و هم گرمای تابشی را منعکس می کند .

این پوشش ها لایه نازک اکسید آلومینیوم محافظ را بوجود می آورد که همانند پوشش های نقره خاصیت خود را از دست نمی دهند . یکی دیگر از از موارد استفاده از این فلز در لایه آینه های تلسکوپی های نجومی است . 

فهرست کاربرد های آلومینیوم

برخی از کاربرد های فراوان آلومینیوم عبارتند از  : 

حمل و نقل ( اتومبیل ها ، هواپیما ها ، کامیون ها ، کشتی ها ، ناوگان های دریایی ، راه آهن و …)

بسته بندی ( قوطی ، فویل ها )

ساختمان ( در بو  پنجره ، دیوارپوش ها و نما ها و سایر موارد )

کالاهای با دوام مصرف کننده ( وسایل برقی خانگی ، وسایل آشپزخانه  و …)

خطوط انتقال الکتریکی ( هدایت الکتریکی آلومینیوم از مس بیشتر و از طلا کمتر می باشد اما استحکام مکانیکی آن در برابر کشش از کمتر می باشد و لذا برای ساخت هادی های آلومینیوم به منظور استفاده در خطوط انتقال از هسته ای فولادی برای تقویت استحاکم آن در برابر کشش استفاده می کنند معروف ترین هادی آلومینیومی با ویژگی بالا که در ۹۰ درصد خطوط انتقال استفاده می شود هادی ACSR  می باشد.