مقدمه
آلیاژ آلومینیوم ۶۰۸۲ یکی از آلیاژهای سری ۶۰۰۰ با قابلیت عملیات حرارتی و استحکام متوسط در بین مجموعه آلیاژهای آلومینیوم است. اما بهره مندی از بالاترین استحکام در بین آلیاژهای سری ۶۰۰۰، سبب استفاده گسترده از این آلیاژ در کاربردهای سازه ای شده است. در این مقاله به بررسی این آلیاژ و خواص آن خواهیم پرداخت…
در میان آلیاژهای کارپذیر آلومینیوم، سری ۶۰۰۰ با ویژگی هایی مثل استحکام متوسط، ماشین کاری مناسب و مقاومت خوردگی بالا شناخته می شوند. این آلیاژها منیزیوم و سیلیسیوم را به عنوان عناصر اصلی آلیاژی در ترکیب خود مشاهده می کنند. به همین دلیل با تشکیل رسوبات Mg2Si در ساختار، به استحکام بخشی آلیاژ از طریق عملیات پیرسختی کمک می کنند.
۶۰۸۲ یکی از آلیاژهای این دسته است. این آلیاژ درصد سیلیسیوم و منیزیوم بالایی دارد. افزایش درصد سیلیسیوم در آلیاژهای سری ۶۰۰۰، باعث ریزتر شدن اندازه رسوبات Mg2Si و رسوب سیلیسیوم می شود که به پیرسختی آلیاژ و افزایش استحکام آن کمک زیادی می کند. همین عامل سبب شده تا بتوانیم ۶۰۸۲ را در بین آلیاژهای سری ۶۰۰۰ مستحکم ترین آلیاژ خطاب کنیم. در جدول زیر می توانید ترکیب شیمیایی این آلیاژ را ملاحظه کنید.

در استانداردهای مختلف، آلیاژ آلومینیوم ۶۰۸۲ با نام های AlSi1MgMn، ۳.۲۳۱۵، H30 و A96082 نیز نام گذاری می شود. این آلیاژ، یک آلیاژ سازه ای با مقاومت خوردگی بالا محسوب می شود. به همین دلیل از آن در اتمسفرهای مختلف و سازه هایی که معمولا تحت تنش های شدیدی قرار می گیرند، استفاده می شود. این آلیاژ به دلیل داشتن استحکام بالاتر نسبت به آلیاژ ۶۰۶۱، در بسیاری از موارد جایگزین این آلیاژ شده است. استحکام بالاتر این آلیاژ به دلیل وجود مقدار زیادی منگنز در ترکیب آن است که ساختار و دانه بندی آلیاژ را کنترل می کند.

آلیاژ ۶۰۸۲ شکل پذیری متوسطی دارد که این موضوع به دلیل بالا بودن مقادیر عناصر آلیاژی سیلیسیوم و منیزیوم آن است. معمولا سطوح شکل داده شده، صافی سطح مناسبی همانند سایر آلیاژهای سری ۶۰۰۰ ندارند. در صورت نیاز به شکل دهی، معمولا از عملیات نورد یا اکستروژن استفاده می شود. آهنگری (فورج) نیز یکی دیگر از روش های شکل دهی این آلیاژ است، اما این روش به اندازه دو روش قبلی متداول نیست. به همین دلیل معمولا محصولاتی که از این آلیاژ تولید می شوند، به صورت مقاطع چهارگوش، قوطی های مستطیلی، کانال، صفحه، ورق و لوله هستند.

عملیات حرارتی آلیاژ آلومینیوم ۶۰۸۲

در هنگام نام گذاری آلیاژ ۶۰۸۲، گاهی علائمی در کنار نام آلیاژ مشاهده می شوند. این علامت ها بیانگر نوع خاصی از عملیات حرارتی هستند که بر روی آلیاژ انجام گرفته است. معنی این نشانه ها عبارتند از:
O: آلیاژ کارشده، آنیل شده است.
T4 : عملیات حرارتی انحلال صورت گرفته و آلیاژ به صورت طبیعی پیر شده است.
T6 : عملیات حرارتی انحلال صورت گرفته و آلیاژ به صورت مصنوعی پیر شده است.
T651 : عملیات حرارتی انحلال + تنش زدایی + پیرسازی مصنوعی انجام گرفته است.
در هنگام عملیات حرارتی T6 و T651، آلیاژ ۶۰۸۲ قابلیت ماشین کاری مناسبی خواهد داشت.
جوش پذیری آلیاژ ۶۰۸۲
آلومینیوم ۶۰۸۲ جوش پذیری خوبی دارد، ولی استحکام آلیاژ در ناحیه جوش پایین می آید. زمانی که این آلیاژ به آلیاژی دیگر از جنس خودش جوش داده می شود، توصیه می شود که از سیم جوش از آلیاژ ۴۰۴۳ استفاده شود. زمان جوشکاری آلیاژ ۶۰۸۲ به ۷۰۰۵، باید از آلیاژ پرکننده ۵۳۵۶ استفاده شود.

کاربرد های آلیاژ ۶۰۸۲

آلیاژ آلومینیوم ۶۰۸۲ به دلیل استحکام و مقاومت خوردگی بالایی که در آلیاژهای هم خانواده خودش دارد، در کاربردهایی استفاده می شود که نیاز به ساخت سازه هایی با استحکام بالا داشته باشیم. کاربردهای تنش بالا مانند خرپاها، پل ها، جرثقیل ها، وسایل حمل و نقل و ظروف بزرگ نگه داری مواد غذایی و مایعات، از کاربردهای این آلیاژ هستند.